پیامبر رحمت

باران رحمت خدا همیشه می بارد، تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم!

پیامبر رحمت

باران رحمت خدا همیشه می بارد، تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم!

پیامبر رحمت

ای نام تو جانبخش تر از آب حیات

محتاج تو خلقی به حیات و ممات

از بعثت انبیا و ارسال رسل

مقصود تو بودی، به جمالت صلوات

بایگانی

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

  • ۴ اسفند ۹۳، ۰۰:۰۱ - ناصر طالب زاده mer30

سنت های پیامبر (ص) در رابطه با کودکان

پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵ ق.ظ


یکی از جلوه های رفتاری پیامبر اسلام (ص) در متن جامعه که می تواند الگویی سازنده و درخور توجه برای ما باشد ، نوع برخورد ایشان با کودکان و نوجوانان است. با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان امروزه بخش مهمی از جوامع به خصوص جوامع اسلامی را تشکیل می دهند لذا آینده روشن هر جامعه در گرو تربیت و سازندگی شخصیتی کودکان و نوجوانان می باشد که این مسئله در رفتار و سکنات پیامبر گرامی اسلام (ص) با این دو قشر مهم جلوه نموده و نمونه ای کامل و بارز از چگونگی ارتباط با این عزیزان است.

عمل به آداب پیامبر(ص) درباره کودکان زمینه های مساعد تربیت آنان را به وجود می آورد

 در رفتار پیامبر(ص) آداب و سنت هایی وجود دارد که از آغاز تولد فرزند تا بعدها به آن عمل می شد و عمل به آنها زمینه های مساعد تربیت را در کودکان به وجود می آورد و نقش بسیاری از آن آداب یا برای ما پوشیده است و یا از نظر ما تاثیر کمتری در تربیت دارد ، به هر حال عواملی است که در تربیت فرزند بی تاثیر نیستند.

برخی از این آداب ها و سنت ها:

1-  گفتن اذان در گوش نوزاد

2- کام برداشتن : از رفتارهای پیامبر(ص) در آغاز تولد نوزاد برداشتن کام او است . کام برداشتن بدین معناست که مقداری خرما یا شیرینی را نرم و ملایم کرده و به صورت مایع ساخته و آن را به حلق کودک می ریزند.
پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) علاوه بر اینکه خود بر این سنت عمل می کردند ، دیگران را نیز به آن سفارش می نمودند. امام صادق (ع) از امیرمومنان علی (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمود : کام فرزندانتان را با خرما بردارید زیرا پیامبر(ص) با امام حسن و امام حسین (ع) چنین کرد.

کام برداشتن علاوه بر آثاری که در روایات برای آن بیان شده ، نوعی تیمن و تبرک است و برای کودک تاثیرات معنوی فراوانی خواهد داشت. در صدر اسلام معمولا کام کودکان مسلمانان را حضرت محمد(ص) بر می داشت و برای آنها دعا می کردند.

3- پوشش نوزاد : پیامبر اسلام (ص) به پوشش کودک به ویژه در آغاز تولد اهمیت فراوان قائل بودند ؛ تاکید ایشان در پوشاندن لباس سفید و نهی از پوشاندن لباس زرد حاکی از اهمیت و تاثیر رنگ لباس در کودک است.

4- انتخاب نام نیک : حضرت محمد(ص) نام نیک را از حقوق فرزندان بر والدین می دانستند تا آنجایی که نامهای بد افراد و حتی نام مکانها را تغییر می دادند و نامهای نیکو بر آنها می نهادند چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند : « کان رسول الله(ص) یغیر الاسماء القبیحه فی الرجال و البلدان » ؛ یعنی پیامبر(ص) نامهای زشت افراد و مکانها را تغییر می داد.

5-عقیقه

6-ختنه : ختنه کردن کودک از دیگر آداب و سنتهایی است که در رفتار پیامبر(ص) وجود داشت . در رفتار پیامبر اسلام (ص) این عمل در روز هفتم ولادت کودک انجام می شد و در روایات نیز به ختنه کردن در روز هفتم سفارش شده است.

رفتار محبت آمیز پیامبر(ص) با کودکان موجب گرایش غیر مسلمانان به اسلام بود

از اساسی ترین نیازهای انسان پس از نیازهای زیستی همچون آب ، غذا و ... نیاز به محبت است به گونه ای که اگر این نیازها برآورده شود کودک تا حدودی در برابر نیازهای زیستی مقاومت کرده و آن را تحت تاثیر فراوان قرار خواهد داد.
پیامبر اکرم (ص) به فرزندان خود ، نواده گان خود ، کودکان اصحاب و مسلمانان حتی بر کودکان غیر مسلمانان محبت داشتند و دیگران را نیز بدان سفارش می کردند. این رفتار سرشار از محبت پیامبر با کودکان به گونه ای بود که گاهی محبت و مهر ورزی ایشان به کودکان موجب میل و رغبت غیر مسلمانان به اسلام می شد و آنان با مشاهده ی رفتار محبت آمیز رسول خدا(ص) با کودکان به آیین نوپا و پرجاذبه اسلام گرایش پیدا می کردند.
روزی حضرت با گروهی از مردم نماز را به جماعت می خواندند ، هنگام سجده حسین (ع) که کودک خردسالی بود بر پشت آن حضرت نشست و پاهایش را حرکت می داد؛ هنگامی که پیامبر سر از سجده بر می داشت او را می گرفت و کنار خود می گذاشت. مردی یهودی که شاهد این قضیه بود پس از نماز به رسول خدا(ص) گفت : با کودکان خود به گونه ای رفتار می کنید که ما هرگز رفتار نکرده ایم ؛ حضرت فرمودند: اگر شما به خدا و فرستاده ی او ایمان داشتید ، با کودکان خود مهربان بودید. مرد یهودی پس از مشاهده آن رفتار و شنیدن این سخن ، مسلمان شد.

احترام به شخصیت کودکان

جلوه هایی از احترام به شخصیت کودکان را در رفتار پیامبر اعظم (ص) به آنان ، به خوبی می توان دریافت و نمونه های بارزش را در رفتار آن حضرت با فرزندش فاطمه زهرا(س) و نوادگانش می توان دید.
از اینکه حضرت با دیدن دخترش فاطمه (س) تمام قد از جای خویش بلند می شد و گاه سجده نماز را به احترام نوادگان خردسالش طولانی می کرد و بر سر آنان دست نوازش می کشید و با مهربانی و عطوفت با آنان رفتار می نمود ، همه اینها بیانگر اهمیت به شخصیت افراد خرد سال است.

بازی با کودکان

حضرت محمد(ص) همانند خود کودکان با آنان بازی می کرد ، میوه های تازه و چیزهای دیگری برایشان هدیه می دادند. شرکت در بازی کودکان نوعی احترام به شخصیت و اهتمام به شغل آنهاست و پیامبر(ص) همواره با فرزندان خویش حتی گاهی با کودکان اصحاب بازی می کردند زیرا بازی از نیازهای طبیعی کودک است و بدون آن کودک رشد سالم نخواهد داشت.
حتی انبیاء و اولیای الهی در دوران کودکی تمایل به بازی داشته اند و کمابیش به بازی می پرداختند و این حاکی از آن است که بازی از نیازهای طبیعی انسان است گر چه این امر برهمگان روشن است اما مهم این است که والدین و سرپرستان کودک با وجود آگاهی به این نیاز ممکن است توجه کافی برای رفع این نیاز طبیعی نشان ندهند و از برآوردن این امر مهم غافل بمانند.

پرهیز از خشونت با کودکان

رسول اعظم (ص) نه تنها خود با کودکان خشن نبودند بلکه اگر دیگران هم با آنها با خشونت رفتار می کردن ، آنها را نیز از این کار به شدت نهی می فرمودند.

برخورد پیامبر با نوجوانان

رفتار ایشان با نوجوانان نیز همانند کودکان پر از محبت و سرشار از احترام به آنان بود.
یکی از رفتارهای ایشان ، مسابقه گذاشتن با نوجوانان بود ؛ آن حضرت نه تنها جوانان را به مسابقه تشویق و ترغیب می فرمودند بلکه خود نیز در آن شرکت داشتند ، گاهی خود سبقت می گرفتند و گاهی به جوانان فرصت می داد تا سبقت بگیرند. درباره این برخورد پیامبر (ص) روایات فراوانی وجود دارد که همه آن را تصدیق می کنند.

همچنین یکی دیگر از موارد برخورد پیامبر(ص) با نوجوانان ، عیادت ایشان از نوجوان بیمار یهودی است ؛ نوجوان یهودی که به پیامبر(ص) خدمت می کرد ، بیمار شد و در حال احتضار بود. حضرت محمد (ص) به عیادت او رفت و در کنارش نشست و فرمود : اسلام بیاور؛ نوجوان به سوی پدرخود که در کنارش نشسته بود ، نگاه کرد و پدرش به او گفت : ابوالقاسم را اطاعت کن ؛ او نیز اسلام آورد و جان داد . پیامبر(ص) در حالیکه از خانه او بیرون می آمد ، فرمود: خدا را سپاس که او را به وسیله من از آتش نجات داد.

۹۳/۱۱/۱۶ موافقین ۲ مخالفین ۰
میرزابابایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی