پیامبر رحمت

باران رحمت خدا همیشه می بارد، تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم!

پیامبر رحمت

باران رحمت خدا همیشه می بارد، تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم!

پیامبر رحمت

ای نام تو جانبخش تر از آب حیات

محتاج تو خلقی به حیات و ممات

از بعثت انبیا و ارسال رسل

مقصود تو بودی، به جمالت صلوات

بایگانی

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

  • ۴ اسفند ۹۳، ۰۰:۰۱ - ناصر طالب زاده mer30

سبک زندگی اجتماعی پیامبر اکرم (ص)

چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۶:۰۴ ب.ظ


نوع رفتار هر کس، نشان دهنده‌ی شخصیت فکری و روحی و میزان پای‌بندی شخص به اصول و اعتقادات اوست. این مساله امروزه به دلیل گسترش جوامع بشری و از میان رفتن فاصله‌ها بیش‌ از پیش خودنمایی می‌کند و به دست آوردن یک معیار در اخلاق اجتماعی از دغدغه‌های بشر کنونی است.

اگر به قران کریم رجوع کنیم، خواهیم دید قرآن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را به‌ عنوان الگو و اسوه تمام انسان‌ها بیان می‌کند؛ لذا برخوردهای حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در اجتماع و با قشرها مختلف، می‌تواند الگوی شایسته‌ای برای پیروان آن حضرت باشد. ما در این نوشتار، تلاش خواهیم کرد مقداری از سیره نبی اکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در رفتارهای اجتماعی را بیان کنیم:

1. مردم‌داری
جاذبه‌ی شخصیتی هر کس، تا حد زیادی مرهون رفتار محبت‌آمیز او با مردم و ارزش قائل شدن برای انسان‌هاست. کسی که در غم و شادی، همراه مردم باشد و خود را از آنان جدا نداند، دل‌ها را فتح می‌کند. رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به تشییع جنازه می‌رفت و در دورترین نقطهٔ مدینه به عیادت مریض می‌پرداخت.[1] گاهی فرزندان خردسال را به حضور پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌آوردند، تا به‌ عنوان تبرک، برای او از خدا خیر و نیکی طلب کند، یا نام‌گذاری کند. رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به خاطر دل‌جویی بستگان آن فرزند، او را می‌گرفت و در دامن خویش می‌نهاد، گاهی اتفاق می‌افتاد که کودک همان‌جا ادرار می‌کرد، بعضی‌ها که حضور داشتند، بر سر فرزند داد می‌کشیدند و حضرت آن‌ها را نهی می‌کرد، آن‌گاه دعا یا نام‌گذاری را به پایان می‌برد و این گونه خویشاوندان آن نوزاد را خرسند می‌ساخت تا نپندارند که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از آن پیش‌آمد ناراحت و آزرده شده است. چون بیرون می‌رفتند، حضرت برخاسته، لباسش را آب می‌کشید.[٢]

2. خنده‌رویی
لبخند، محبت می‌آورد و کدورت را می‌زداید. از این شیوه‌ی محبت‌آور، رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فراوان استفاده می‌کرد. اغلب خندان و متبسم بود، مگر آن‌گاه که قرآن فرود می‌آمد، یا در حال وعظ و پند دادن بود.
رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هم‌کلام خویش را با تبسّم می‌آمیخت، هم چهره‌ای خندان داشت، هم به چهره‌ی دیگران لبخند می‌زد و خوش‌رویی و با مردم از خصلت‌های وی بود. در حدیث است: «بیش از همه، لبخند داشت و بر روی یارانش خنده می‌زد».[3]

3. ادب در برخورد
حالت و گفتار هر کس در اولین لحظه‌ی برخوردش با مخاطبان آینه‌ای است که درون را نشان می‌دهد. سلام گفتن، دست دادن و مصافحه کردن، نشانه‌ی ادب، تواضع و حسن خلق است. از خلق‌ و خوی حضرت آن بود که با هر کس برخورد می‌کرد، ابتدا سلام می‌کرد.[4] و هرگاه با مسلمانی دیدار می‌کرد، با او دست می‌داد.[5] و دست خویش را از دست او جدا نمی‌کرد تا این‌که شخص مقابل دست خود را عقب بکشد و از دست آن حضرت درآورد.[6]

 4. تفقّد و احوال‌پرسی
آگاهی پیشوا از حال و وضع پیروان و خبر گرفتن از مشکلات آن‌ها و سر زدن به خانه‌هایشان نیز از اسباب نفوذ در دل‌هاست. رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از یاران خود غافل نمی‌ماند و رابطه‌ها را هم‌چنان زنده و قوی نگاه می‌داشت. امیر المومنین(علیه‌السلام) دراین‌باره می‌فرماید: «هرگاه کسی از برادران دینی‌اش را سه روز نمی‌یافت (و در جمع مسلمانان نمی‌دید) سراغ او را می‌گرفت. پس اگر غایب و در سفر بود، برایش دعا می‌کرد؛ اگر شاهد و حاضر در شهر بود، به دیدارش می‌شتافت و اگر بیمار بود، به عیادتش می‌رفت.»[7] و این نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ای صمیمی با زیردستان است و مقتضای «اخوت دینی» همین یک‌دلی و صفا و محبت است.

 

------------------------------------------------
پی‌نوشت:
[١]. «یُشَیِّعُ الجَنائِزَ وَ یعودُ الْمرضى فى اَقْصَى الْمَدینَةِ» بحارالانوار، علامه مجلسى، مؤسسة الوفاء، بیروت ، ج ١۶، ص ٢٢٨.
[٢]. مکارم الأخلاق، طبرسى، ص 25.، ص ٢۵.
[3]. «کانَ اکْثَرَ النّاسِ تَبَسُّماً و ضِحْکاً فى وُجُوهِ اَصْحابِه» المحجّة البیضاء، فیض کاشانى، انتشارات جامعۀ مدرسین، قم، ج ۴، ص ١٣۴.
[4]. «کانَ مِنْ خُلْقِهِ اَن یَبْدَأَ مَنْ لَقِیَهُ بالسّلامِ» همان، ج ۴، ص ١٣٠.
[5]. «اِذا لَقِىَ مُسلِماً بَدَأَ بالْمُصافَحَة» سنن النبى، علامه طباطبایى، کتاب فروشى اسلامیه، تهران، ص62.
[6]. «اِذا لَقِیَهُ اَحَدٌ مِنْ اَصحابِهِ فَناوَلَ بِیَدِهِ ناوَلَها اِیّاهُ فلَمْ یَنْزَعْ عَنْهُ حَتّى یَکُونَ الرَّجُلُ هُوَ الّذى یَنْزِعُ عَنْهُ» مکارم الأخلاق، طبرسى ص17.
[7]. «اذا فَقَدَ الرَّجُلَ مِنْ اِخوانِهِ ثَلاثَةَ اَیّامٍ سَأَلَ عَنَهُ، فَانْ کانَ غائِباً دَعا لَهُ و اِنْ کانَ شاهِداً زارَهُ و اِنْ کانَ مریضاً عادَهُ» همان، ص ١٩.

۹۳/۱۱/۲۹ موافقین ۱ مخالفین ۱
میرزابابایی

نظرات  (۳)

سلام
ما رو هم دریابید/ لینکمون کنید تا لینکتون کنیم / البته لطفا !!!!!!1
پاسخ:
سلام
حالا شد!
لینکتون کردیم لطفا!
۰۴ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۰۱ ناصر طالب زاده
mer30
اونی که نظر منفی دادی یعنی چی ؟؟؟؟؟؟!!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی